Programowanie / Aktualizacja oprogramowania w BMW
Aktualizację sterowników najłatwiej wytłumaczyć na podstawie aktualizacji systemu operacyjnego. Większość aut do 90% posiada nieaktualne wersje oprogramowania w sterownikach/modułach komputerowych. Auto wyjeżdżając z fabryki posiada aktualną wersje softu na dzień jej opuszczenia.
W naszych autach znajduje się od 30 do 50 modułów, które sterują pracą całego samochodu. Moduły posiadają
własną pamięć i co najważniejsze są programowalne. Bardzo często w Państwa samochodach oprogramowanie sterowników jest fabryczne, dlatego warto je uaktualniać.
Co zyskujemy w większości przypadków:
– Nowe sterowniki silnika skrzyni – większa moc i moment obrotowy
– Niższe spalanie
– Większe możliwości adaptacji nowych układów
– Poprawione moduły zabezpieczeń antykradzieżowych
– Większa responsywność systemu multimedialnego oraz nawigacji
Aktualizacja oprogramowania samochodu jest wykonywana po złączu OBD 2 – nie ma wpływu na gwarancję samochodu, ponieważ używamy oryginalnego oprogramowania BMW jak i głowicy diagnostycznej. Czas trwania jest zależny od ilości sterowników i aktualnej wersji oprogramowania. Zazwyczaj potrzebujemy około dwóch godzin na aktualizacje wszystkich sterowników w Państwa pojeździe.
“Aktualizacja oprogramowania w samochodzie zwykle kojarzy się z nawigacją oraz mapami, które szczególnie w przypadku naszego kraju wymagają regularnego odświeżania. Poprawki do urządzenia nawigacyjnego to jednak tylko wierzchołek góry lodowej. We współczesnych samochodach zmienia się oprogramowanie niemal każdego systemu, układu czy komponentu podłączonego do instalacji elektrycznej pojazdu. I nie chodzi tylko o silnik i cały jego osprzęt.
Osobne oprogramowanie dotyczy także elektrycznie sterowanych szyb, lusterek, podgrzewanych foteli i różnych akcesoriów. Nie sposób pominąć też systemów bezpieczeństwa, takich jak: ABS, ASR, poduszki powietrzne, napinacze oraz asystenci jazdy, w tym aktywny tempomat, układy utrzymania pasa ruchu czy wykrywania obiektów przy użyciu kamery w przedniej szybie.
Nowe oprogramowanie zwykle pojawia się po to, żeby usunąć wykryte usterki. Żaden producent nie będzie zaprzątał sobie głowy modyfikacjami, jeśli produkt działa prawidłowo, a liczba uwag od niezadowolonych klientów jest znikoma. Znamienne, że wiele aktualizacji traktuje się jako normalny proces usprawniania produktu, co oznacza, że rzadko kiedy trafiają do publicznej wiadomości jako akcje serwisowe.
Zwykle poprawki są wgrywane, gdy samochód trafi na obowiązkowy przegląd. Wówczas po podłączeniu komputera diagnostycznego następuje automatyczna weryfikacja oprogramowania. Właściciel może sobie nie zdawać sprawy z tego, że w jego samochodzie pojawiła się nowsza wersja oprogramowania dla poszczególnych sterowników – jeśli z punktu widzenia użytkownika nic się nie zmienia, to po co go denerwować…”
Zapraszamy do artykułu z portalu auto-swiat.pl o tym co potrafi napsuć stare oprogramowanie w sterownikach.